Categorie: SEO

Als ik voor een klant een SEO strategie moet opbouwen, vraag ik hen wat hun doelstellingen zijn. Meestal is het antwoord:"zoveel mogelijk bezoekers op onze website krijgen". Uit een onderzoek van SEMPO van 2011 blijken 57% van de bedrijven dit als hoofdoel voor hun SEO campagne te hebben. Het wordt zelf nog erger, want uit dat onderzoek blijkt dat de "klant tevredenheid" pas op de 13de plaats komt. Amper 6% van de online bedrijven vinden de "klant tevredenheid" het belangrijkste. Is Site traffic wel de beste doel voor jouw website? Mijn antwoord is NEEN !

Veel bezoekers over de vloer krijgen, lijkt wel een doel op zich, maar dat is het niet. Een bedrijf wilt geld verdienen met zijn website en dit kan op meerdere manieren:

  • Dienst verkopen
  • Producten verkopen
  • Geld verdienen dankzij advertenties
  • ...

Het is duidelijk dat "zoveel mogelijk bezoekers krijgen" niet in het lijstje voorkomt. Je kunt nu eenmaal niets verdienen ermee. Je verdient pas geld als deze bezoekers daadwerkelijk iets kopen op jouw website of iets doen. Jouw hoofddoelstelling is dus duidelijk niet Site traffic !

Site traffic wordt zelf waardeloos als je een hoge bouncepercentage hebt. De bouncepercentage geeft een percentage weer van bezoekers die op jouw webpagina terechtkomen, maar deze weer onmiddellijk vertrekken zonder een andere pagina van jouw site te bezoeken. Deze bezoekers zorgen ervoor dat je wel degelijk veel verkeer heb op jouw website, maar zijn waardeloos en zullen ook nooit geld opleveren.

Een ander foute hoofddoelstelling van online bedrijven is: Zo hoog mogelijk scoren in zoekmachines. Wat ben je nu met een eerste plaats in Google als niemand er op klikt omdat de tekst niet aantrekkelijk genoeg is.

Ik kan nog andere verkeerde doelstellingen geven, maar ik denk wel dat jullie het plaatje begrijpen. Betere hoofddoelstellingen  zouden kunnen zijn:

  • de bouncepercentage zo laag mogelijk houden
  • Percentage bezoekers dat werkelijk iets kopen zo hoog mogelijk houden
  • Zoveel mogelijk weerkerende klanten.
  • ...

Dit is een samenvatting van de resultaten van het onderzoek van SEMPO:

1

Site traffic

57%

2

Conversion rate

33%

3

Click-through rate

28%

4

Page rank

28%

5

Position

27%

6

Number of sales/leads

25%

7

Brand awareness

22%

8

Return on investment

15%

9

Customer engagement

13%

10

Number of links

10%

11

Cost per sale/Cost per acquisition

8%

12

Value of sales/leads

8%

13

Customer satisfaction/advocacy

6%

14

Cost per click

5%

15

Cost of generating sale offline

2%

16

Profitability of sales

2%

17

Return on ad spend

2%

18

Other

1%

Diensten Sixs

Webdesign bureau SixS kan:

  • een website op maat maken,
  • een site vernieuwen,
  • jouw huidige website hoog laten scoren in Google of
  • een complete audit van jouw website.

Meer lezen

Gratis analyse

U heeft een site gecreërd maar u krijgt niet genoeg bezoekers? Vraag ons een gratis analyse van uw website. Wij vertellen u graag, zonder enige verplichtingen, welke zaken kunnen verbeterd worden aan uw website.

Analyse vragen

Offerte aanvragen

U bent geïnteresseerd in de diensten van Sixs webdesign? Vraag dan hier een vrijblijvend offerte voor de design van uw website.

offerte aanvraag

Portfolio

Onze freelance webdesigners hebben al meerdere websites gemaakt. Neem gerust een kijkje op onze portfolio om een idee te hebben van welke websites we voor u kunnen maken.

Zie portfolio